گزارش تحلیلی ماهانه کارگزاری بانک ملی مرداد ماه ۱۴۰۳

کارگزاری بانک ملی ایران وضعیت بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه در ماهی که گذشت (مرداد ماه ۱۴۰۳)، را تحلیل و بررسی کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

نگاهی به بازارها

اصلی‌ترین مشخصه‌ی مردادی که گذشت؛ تشدید رکود در بازارها بود. نبود پول در بازارها، ارزش معاملات خرد در سهام را در بسیاری از روزها به زیر ۲ همت رساند. این رکود در قیمت طلا و دلار فیزیکی هم اثرگذار بود و نرخ دلار را در بازار آزاد به حوالی ۵۸۵۰۰ تومان رساند. علاوه بر بازارهای مالی، رکود در بازارهای کالایی هم به شدت تشیده شده و کاهش تقاضا در محصولات صنایع مختلف قابل مشاهده است. اگرچه تشدید سیاست‌های پولی انقباضی بانک مرکزی در یک سال اخیر، باعث کنترل تورم شده و از رشد افسارگریخته‌ی آن جلوگیری کرده است، اما به هر حال ادامه این روند رکود بیشتر و در پی آن کاهش رشد اقتصادی را در پی خواهد داشت. کاهش رشد اقتصادی، در سیکل‌های تورمی بعدی موجب تشدید رشد نرخ تورم و بزرگ‌تر شدن نوسانات اقتصادی خواهد شد.

 

یکی مشکلات اصلی سیاست‌گذاری در دوره‌ی اخیر اعمال سیاست‌های پولی انقباضی در کنار سیاست‌های مالی انبساطی بوده است، که علارغم افزایش نرخ بهره و کاهش سرعت گردش پول، شاهد بزرگ شدن مصارف دولت در بودجه سال گذشته بودیم. در شرایط فعلی بسیاری از دارایی‌های تورمی از جمله سهام، دلار، طلا و ... در قیمت‌های پایین‌تر از ارزش ذاتی در حال معامله می‌باشند. باید در نظر داشت یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های رکود، زمانبر بودن آن است، از این رو تشخیص پایان دوره‌ی رکودی راحت نیست و به نظر رشد ارزش معاملات خرد می‌تواند بهترین سیگنال برای فعالان جهت شناسایی پایان دوره رکود باشد. هر چند باید در نظر گرفت کسانی که تا زمان بالا رفتن ارزش معاملات صبر کنند و وارد بازار نشوند طبیعتا بخشی از سود را از دست خواهند داد. به هر حال سود مورد انتظار بیشتر، در گرو ریسک بیشتر خواهد بود.

 

نگاهی به نرخ های مهم

 

شاخص بازارهای جهانی:

 

تغییرات شاخص‌های بازار سرمایه:

 

ارزش معاملات ماهانه (میلیارد ریال)

 

 

میانگین E/P ماهانه

 

خلاصه مدیریتی شکربن

درباره شرکت:

شرکت کربن ایران در سال ۱۳۵۱ به منظور تأمین کربن بلک مورد نیاز صنعت تایرو لاستیک با مشارکت صاحب نام‌ترین تولیدکننده کربن بلک جهان، شرکت کابوت آمریکا، با ظرفیت سالانه ۱۶۰۰۰ تن آغاز به کار نمود و در سال ۱۳۷۳ فاز دوم آن با ظرفیت ۲۰۰۰۰ تن به بهره‌برداری رسید.

 

سهامداران درصدی شرکت:

 

ساختار بهای تمام شده (بر اساس مبلغ)

 

 

 

برآورد سود شرکت:

 

 

نتیجه‌گیری بنیادی:

 

تحلیل تکنیکال:

 

همان‌طور که در نمودار فوق مشاهده می‌کنید، سهم یک کانال صعودی را از سمت بالا شکسته است و ریتم حرکتی آن نشان از حرکت به شکل یک ساختار ۵ موجی دارد. محدوده قیمتی ۹۰۵ تا ۹۸۹ تومان به عنوان هدف موج  صعودی در نظر گرفته شده است.

نکته: محدوده باند میانگین‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ روزه به عنوان حمایتی مهم است و در صورت شکسته شدن آن از سمت پایین وارد فاز اصلاحی خواهیم شد. 

 

 

 

 

چهارشنبه ۳۱ اَمرداد ۱۴۰۳
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید