گزارش تحلیلی ماهانه کارگزاری بانک ملی خرداد ماه ۱۴۰۳

کارگزاری بانک ملی ایران وضعیت بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه در ماهی که گذشت (خرداد ماه ۱۴۰۳)، را تحلیل و بررسی کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

نگاهی به بازارها

ماهی که گذشت؛ ماه تلخی برای سهام بود. شاخص کل افتی ۳.۲ درصدی را تجربه کرد و  بسیاری از سهم‌های با ارزش بازار پایین، ریزش‌ بالای ۱۰ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات خرد سهام و صندوق‌های سهامی در بسیاری از روزها زیر ۳ همت بود و رکود بسیار عمیقی در بازار شکل گرفته بود. اصلی‌ترین دلیل این رکود بالا بودن نرخ بهره به خصوص در نیمه‌ اول ماه بود. همچنین انتخابات ریاست جمهوری و انتظار سرمایه‌گذاران برای مشخص شدن دولت جدید و سیاست‌های کلی اقتصادی‌اش، مزید علت بر این رکود عظیم شد.
 
انتظار می‌رود در ماه‌های آتی اوضاع در بازار سهام بهتر شود. از یک طرف میانگین نرخ بهره اخزاها در خرداد ماه از ۳۵.۵٪ به ۳۰.۱٪ کاهش یافت و از طرفی دیگر قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها با کاهش جدی روبه رو شد و هم اکنون در قیمت‌های جذابی قرار دارد. از این رو استراتژی افزایش وزن سهام و کاهش وزن اوراق درآمد ثابت در پرتفوهای سرمایه‌گذاری، هوشمندانه به نظر می‌رسد. 
 

نگاهی به نرخ‌های مهم

 

نرخ های مهم بازار سرمایه

 

شاخص بازارهای جهانی

 

شاخص های بازار جهانی

 

تغییرات شاخص‌های بازار سرمایه

 

تغییرات شاخص های بازار سرمایه

 

ارزش معاملات ماهانه ( میلیارد ریال)

 

میانگین p/e ماهانه

 

خلاصه مدیریتی شرکت کشت و دام قیام اصفهان (زقیام)

شرکت کشت و دام قیام اصفهان در تاریخ ۱۳۷۲/۱۱/۱۸ به ثبت و از تاریخ ۱۳۷۳/۰۱/۰۱ به بهره‌برداری رسید و سهام آن در تاریخ ۱۳۹۷/۰۴/۲۵ در بازار سرمایه کشور عرضه گردید. مرکز اصلی و محل فعالیت شرکت، استان اصفهان می‌باشد. 

شرکت کشت و دام قیام اصفهان در حال حاضر جز شرکت‌های فرعی شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری پارس است و واحد تجاری نهایی گروه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی می‌باشد. 

شرکت دارای واحد پرورش و تولید گاوهای شیری با ظرفیت ۵۷۰۰ راس دام مولد و ۱۱۴۰۰ راس کل دام طبق پروانه بهره‌برداری و ۴۸۳ هکتار واحد زراعت می‌باشد. شرکت دارای طرح توسعه برای بهسازی و افزایش ظرفیت ۶۵۰ راس دام مولد می‌باشد. 

 

سهامداران زقیام

 

مفروضات زقیام

 

برآورد سود و زیان:

 

برآورد سود و زیان زقیام

 

نتیجه‌گیری بنیادی:

درصورت تحقق مفروضات از جمله نرخ فروش لحاظ شده، می‌توان سود ۶۱۴ ریالی به ازای هر سهم در سال پیش‌رو متصور بود.

 در محاسبات زیر درصد تقسیم سود نقدی برابر با ۸۵ درصد سود محقق شده برای سال مالی ۱۴۰۲ می‌باشد. 


نتیجه گیری بنیادی زقیام

شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید