گزارش تحلیلی ماهانه بهمن ماه 1402

کارگزاری بانک ملی ایران وضعیت بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه در ماهی که گذشت (بهمن ماه 1402)، را تحلیل و بررسی کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 

نگاهی به بازارها

نرخ بهره مشتی آخر بر تن نیمه جان صنایع

در ماه های اخیر صنایع مختلف شرایط جالبی را تجربه نکردند. کنترل دلار نیما، تغییرات یک شبه قوانین و دستورالعمل ها از جمله فرمول نرخ خوراک و سوخت صنایع و فرمول نرخ بنزین پالایشی ها، تغییر حقوق مالکانه سنگ آهنی ها، فشار بر بانک ها برای اعطای تسهیلات مسکن، نرخ های فروش دستوری در صنعت خودرو و... عواملی بودند که صنایع مختلف و به تبع آن بازار سهام را تحت تاثیر گذاشته بودند و فصل به فصل شاهد کاهش حاشیه سودها در صنایع مختلف بودیم. در این فضا و شرایط ناگهان بانک مرکزی برای کنترل تورم دستوری بر اخذ سپرده هایی با نرخ موثر 34% به بانک ها صادر کرد و به پشتوانه نرخ سپرده 34%ای، نرخ موثر اوراق اخزا به 30% رسید. پیامد این موضوع بر صنایع افزایش هزینه ی تامین مالی برای سرمایه در گردش و اجرای طرح های توسعه ای خواهد شد که در نهایت باعث کوچک شدن کسب و کار شرکت ها (رکود) و افزایش هزینه های مالی آن ها خواهد شد.

چرا در ماهی که گذشت سهام به رشد قیمتی ارز توجهی نکرد؟

به طور کلی دو محرک اصلی برای رشد نرخ ارز وجود دارد: محرک های تورمی، محرک هایی از جنس افزایش ریسک ها؛ زمانی که محرک های تورمی نرخ ارز را تحت تاثیر قرار دهند؛ معمولا بازار سهام نیز، شاهد رونق خواهد بود. اما در صورتی که افزایش سطح ریسک ها، باعث رشد نرخ ارز شود عموما، سهام واگرا با نرخ ارز حرکت می کند و شاهد کاهش قیمت ها در سهام خواهیم بود. از آن جایی که محرک اصلی رشد نرخ دلار در بهمن ماه، افزایش تنش های خاورمیانه (افزایش سطح ریسک ها) بود. رونقی در بازار سهام اتفاق نیفتاد. حال در صورتی که ریسک های به وجود آمده تخلیه شوند ولی نرخ ارز کاهش نیابد؛ می توانیم انتظار رشد سهام تحت تاثیر محرک دلار را داشته باشیم.

در ماه پیشرو چه تغییراتی در وزن کلاس دارایی های مختلف پرتفو داشته باشیم؟

نرخ اخزای 30% ای و نرخ سپرده های 34%ای، برای سرمایه گذاری در شرایط فعلی جذاب اند. از این رو توصیه می شود؛ وزن دارایی های فیکس اینکام را بر اساس سطح ریسک پذیری سرمایه گذار در پرتفو افزایش داد و وزن دارایی های تورمی را کمی کاهش داد.

در میان دارایی های تورمی توصیه می شود به تدریج وزن ارز و طلا را در پرتفو کاهش داد و وزن سهام را در پرتفو افزایش داد. باید توجه داشت که هم اکنون کلکسیونی از اتفاقات بد و شرایط نامناسب در قیمت های فعلی سهام به اصطلاح پرایس شده است و شاید بدتر شدن شرایط کمی دور از انتظار باشد. به عنوان مثال کاهش فاصله دلار آزاد با نیما در سال آتی محتمل تر از وقوع عکس این اتفاق است یا شانس کاهش نرخ بهره در سال جدید بیشتر افزایش آن است و ... . اما توصیه می شود با توجه به شرایط رکودی در بازار سهام در صورت عدم وقوع اتفاقی بااهمیت در ارزش سهام، افزایش وزن در پرتفو به صورت تدریجی و در تایم فریم چند ماهه صورت گیرد.

نگاهی به نرخ های مهم

 

شاخص بازارهای جهانی

 

تغییرات شاخص های بازار سرمایه

 

 

 

 

 

 

تحلیل و بررسی گروه اقتصادی و خودکفایی آزادگان

درباره شرکت

شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان در تاریخ ۱۳۷۳/۵/۹ ابتدا با نام موسسه در تهران تاسیس و تحت شماره ۸۰۹۴ مورخ ۱۳۷۳/۵/۱۱ در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری به ثبت رسیده است.

به موجب مصوبه هیئت محترم موسس شرکت در تاریخ ۱۳۸۴/۸/۵ نوع شخصیت حقوقی موسسه به شرکت سهامی خاص تغییر پیدا کرد و در نتیجه در تاریخ ۱۳۹۳/۵/۱۳ و بر اساس تغیرات حادث شده، شماره ثبت شرکت به شماره ۴۵۸۳۸۲ تغییر یافت. بر اساس مجوز شماره ۱۱۳۰۰ مورخ ۱۳۹۳/۹/۲۴ نماد شرکت در فهرست شرکت های ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نماد مالی (هلدینگ) درج گردید و شخصیت حقوقی این شرکت به سهامی عام تغییر پیدا کرد.

صنعتی مینو، صنایع غذایی مینو شرق، پارس مینو، قاسم ایران و شوکو پارس زیرمجموعه های بورسی مجموعه خودکفا می باشند.

 

سهامداران درصدی شرکت

 

پرتفوی بورسی خودکفا

 

سود و زیان برآوردی زیرمجوعه های بورسی خودکفا

 

درصد تقسیم سود برآوردی زیرمجوعه های خودکفا

 

پرتفوی غیر بورسی خودکفا

 

بررسی زمین های گروه خودکفا

 

برآورد سود شرکت

 

نتیجه‌گیری بنیادی

سود برآوردی 91 تومانی برای سال 1403 با فرض عدم شناسایی سود از محل فروش دارایی ها می باشد و شرکت در این سال می تواند با فروش دارایی ها به سود خالص بیشتری دست پیدا کند. در حال حاضر شرکت با P/NAV  برآوردی حوالی 47% در حال معامله است که به نظر می رسد در شرایط تعادلی P/NAV حوالی 55% الی 60% برای این نماد منصفانه باشد. زیرمجموعه های تولیدی بورسی شرکت هم در قیمت بالای ارزش معامله نمی شوند و به نظر می رسد در صورت ایجاد روند صعودی در بازار به بازدهی کمتر از بازدهی بازار دست نیابند. از رو انتظار می رود در صورت شروع روند صعودی در بازار خودکفا از محل رشد P/NAV به بازدهی بهتر از بازدهی بازار دست یابد.

 

تحلیل تکنیکال خودکفا

 

 

سطوح حوالی 600 تومان، به نظر سطوح حمایتی قابل اتکایی برای سهم می باشند و در صورت شروع روند صعودی می توانیم 750 و 820 تومان را به عنوان تارگت های سهم در نظر بگیریم.

 

مروری بر بازارهای جهانی

 

متانول چین

قیمت متانول در معاملات این ماه بـه محـدوده 292 دلار بـه ازای هـر تـن رسـید. یکی از اصلی ترین عوامل رشد قیمتی متانول در ماه گذشته، کاهش تولید واحدهای تولیدی ایرانی به دلیل کمبود گاز در طی ماه ماه گذشته بوده است.

 

اوره خلیج فارس

قیمت اوره در معاملات ماه گذشته به محدوده 379 دلار در هر تن رسید. علی رقم کاهش نرخ گاز طبیعی در هاب های مختلف، تقاضا برای اوره صادراتی ایران بالا رفت و این رو شاهد افزایش نرخ اوره صادراتی ایران در ماه گذشته بودیم.

 

اتیلن جنوب شرق آسیا

بهـای اتـیلن در آخرین هفته معاملاتی بـه محـدوده 950 دلار به ازای هر تن رسید. تصمیم به کاهش نرخ های عملیاتی توسط کراکرهای بخار با خوراک نفتا، کاهش اسپرد اتیلن-نفتا در پی ریزش قیمتی نفتا از اتفاقات تاثیرگذار بر روند قیمتی اتیلن در منطقه ی آسیا بود.

 

پلی اتیلن سبک خاورمیانه

بهای پلی اتیلن در ماه گذشته بــه محــدوده 1010 دلار بــه ازای هــر تــن رســید.  افزایش در میزان تعمیر و نگهداری واحدهای تولیدی در چین منجر به کاهش عرضه پلی اتیلن شد و حدود 300 هزار تن پلی اتیلن به دلیل تعمیر و نگهداری واحدهای تولیدکننده به بازار عرضه نشد.   

 

تحلیل تکنیکال روی

نمودار روی نشان از شکسته‌شدن کانال صعودی خود دارد و باتوجه‌ به شکسته‌شدن کف حمایتی سهم در قیمت 2384 دلار، حرکات روبه‌بالا به دید پولبک به کانال است و احتمال ادامه ریزش بالاست.
محدوده قیمتی 2176 دلار (معادل هدف شکست کانال) برای هدف میان‌مدتی دور از ذهن نیست.

 

تحلیل تکنیکال کاتد مس

فلز مس در یک کانال صعودی در حال نوسان است و همان‌طور که مشاهده می‌کنید خط روند نزولی خود را شکسته و در حال حاضر به رسیدن به کف کانال و پولبک به خط روند نزولی شاهد واکنش و برگشت آن هستیم.

در صورت شکسته شدن سطح مقاومتی 8720 دلار روند بلندمدتی صعودی خواهد شد و می‌تواند به سمت سقف کانال صعودی حرکت کند.

 

تحلیل تکنیکال آلومینیوم

نمودار آلومینیوم نشان از نزدیک شدن به محدوده کف حمایتی خود دارد و تا زمانی که 2130 دلار شکسته نشود احتمال برگشت قیمت بالا است. یک مقاومت در محدوده قیمتی 2400 دلار وجود دارد که در صورت شکست آن پتانسیل رشد تا سقف کانال خنثی بلند مدتی فراهم خواهد شد.

 

تحلیل تکنیکال طلا

نمودار طلا نشان از برگشت قیمت با برخورد به مقاومت تاریخی خود دارد و باتوجه‌به شکل‌گیری واگرایی منفی و شکسته‌شدن ساختار اندینگ در انتهای گام خرید، وارد موج اصلاحی شده است و انتظار درجا زدن در محدوده حمایتی فعلی را داریم.

 

 

 

 

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید